Mindful eten

Wat is Mindful eten?

Mindfulness breng verandering in het innerlijk, een natuurlijk en organisch proces in een tempo dat goed voor ons is.
Mindfulness is bewust aandacht schenken, volledig gewaarzijn van wat er gebeurt in jezelf – in je lichaam, hart en geest – en buiten jezelf, in je omgeving. Mindfulness is gewaarzijn zonder oordeel of kritiek.

Dit laatste is de sleutel: we oordelen of vergelijken niet maar zijn slechts getuige van de vele sensaties, gedachten en emoties die opkomen rondom het thema eten. Dit gebeurt op een nuchtere, onverbloemde manier, maar het wordt verwarmd door vriendelijkheid en gekruid met nieuwsgierigheid.

Mindful eten betreft alle zintuigen; het dompelt ons onder in de kleur, samenstelling, geur, smaak en zelfs geluiden van eten en drinken. We mogen nieuwsgierig zijn en zelfs speels als we onze reactie op voedsel en onze innerlijke signalen van honger en een voldaan gevoel onderzoeken.

Mindful eten gaat niet om menu`s, tafels, voedselpiramides of weegschalen, het wordt niet opgelegd door een deskundige , het wordt van moment tot moment gestuurd door je eigen innerlijke ervaring.
Mindful eten vervangt zelfkritiek door zelfkoestering.
Het verandert schaamte in respect voor je eigen innerlijke wijsheid.

Mindful eten is een manier om de plezierigste dingen te herontdekken die we als mens doen. Het heeft ook een onverwacht voordeel. We boren nl. de natuurlijke wijsheid van ons lichaam en de natuurlijke capaciteit van ons hart voor openheid en dankbaarheid aan.
Waarom kan ik niet tegelijkertijd denken, lopen en volledig bewust zin van de smaak van de taart? Ik kan dat niet tegelijk omdat de geest 2 functies heeft: denken en bewust zijn. Als de denkfunctie wordt aangezet wordt de bewustzijnsfunctie uitgezet. Als de denkfunctie op volle toeren draait kunnen we een hele cake, een hele bak ijs of een volledige maaltijd eten en maar een of twee hapjes proeven. Als we niet proeven wat we eten , kunnen we propvol zitten maar toch onvoldaan zijn. Dat komt omdat de geest en de mond afwezig waren, niets proefden of genoten van wat we aten. De maag raakte vol, maar de geest en mond zijn onvoldaan en blijven vragen om eten.
Voelen we ons niet bevredigd, dan gaan we om ons heen kijken en zoeken we meer of iets anders om te eten. Iedereen heeft wel eens de keukenkastjes afgezocht , de koelkast opengetrokken , op zoek naar iets. Iets anders wat wel bevrediging geeft. Het enige geneesmiddel tegen die fundamentele honger is gaan zitten en even, een paar minuten, volledig aanwezig zijn.
Dat is het geschenk van mindful eten: herstel van ons gevoel van bevrediging ongeacht wat we wel of niet eten.

De objectieven van mindful eten zijn:

- Honger voelen als signaal om te beginnen met eten
- Verzadiging en “gevuld zijn” voelen als signaal om te stoppen met eten
- Vertrouwen ontwikkelen in de smaakpapillen
- Voldoening vinden in de kwaliteit, eerder dan in de kwantiteit van voedsel.
- Je geniet van eten; zonder je schuldig te voelen
- Je bent flexibel, elke voedingsgroep met mate